زبانشناسی کاربردی
سامان جمشیدی؛ سعید رضایی؛ محمد حسن زاده؛ محمود دهقان
چکیده
از زمان بازگشایی جعبه سیاه مفهوم "هویت نویسنده"، کمبود مدلی بر اساس چارچوب های نظری جامع، نیاز را برای ساخت مدلی مستحکم برای این مفهوم را پررنگ کرده است. بدین منظور، اهداف اصلی این پژوهش بواسطه ی رویکرد سه مرحله ای ذیل تحقق یافتند که شامل فرضیه سازی مدل هویت نویسنده، ساخت و بررسی روایی پرسشنامه بر اساس این مدل و سنجش مدل بر اساس داده ...
بیشتر
از زمان بازگشایی جعبه سیاه مفهوم "هویت نویسنده"، کمبود مدلی بر اساس چارچوب های نظری جامع، نیاز را برای ساخت مدلی مستحکم برای این مفهوم را پررنگ کرده است. بدین منظور، اهداف اصلی این پژوهش بواسطه ی رویکرد سه مرحله ای ذیل تحقق یافتند که شامل فرضیه سازی مدل هویت نویسنده، ساخت و بررسی روایی پرسشنامه بر اساس این مدل و سنجش مدل بر اساس داده های حاصل از پرسشنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش را، 30پاسخ دهنده در سنجش اولیه، 60پاسخ دهنده در مرحله بررسی پایایی، 140پاسخ دهنده در تحلیل عامل اکتشافی، 175پاسخ دهنده در تحلیل عامل تاییدی تشکیل داده اند. در مرحله ی اول، مدل هویت نویسنده بر اساس مدل هویت نویسنده ی Ivanic (1998)، مدل صدای نویسنده ی Prior (2001)، مطالع ی دقیق پیشینه ی تحقیقاتی و مشورت با متخصصان، شکل گرفت. در مرحله ی دوم، پرسشنامه ای بر اساس مدل ساخته شده، تهیه و روایی آن مورد برسی قرار گرفت. . بنابر نتایج آزمون کرونباخ آلفا، میزان همبستگی درونی این پرسشنامه 73/0 تخمین زده شد. به دنبال آن، نتایج تحلیل عامل اکتشافی مدل نهایی را متشکل از چهار عامل هویت و صدای نویسنده، نقش نویسنده، پیشینه ی نویسنده و سبک نویسنده ارائه داد. سوم، در مرحله ی تحلیل عامل تاییدی، از مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس (AMOS) برای ارزیابی مدل ارائه شده استفاده شد که نتایج آن برازش مدل چهار عاملی را تایید کرد. نتایج این پژوهش چند مرحلهای به منظور نشان دادن نقس اساسی هویت نویسنده در نوشتار دانشگاهی برای نویسندگان مبتدی و حرفه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاست.
ناهید سلطانیان؛ ضرغام قپانچی؛ سعید رضایی؛ رضا پیش قدم
چکیده
هدف پژوهش حاضر غلبه بر استفاده مکرر محققین از روش های کیفی در پژوهش های مرتبط با سرمایه گذاری در یادگیری زبان است و در پی آن است که حرکتی به سمت کمی سازی داشته باشد به گونه ای که تصویری واضح و قابل لمس از این سازه بدست آید. بدین منظور محققین پژوهش حاضر سه مرحله اصلی را دنبال کردند. در ابتدا محققین با مرور پیشینه تحقیق و مشورت با متخصصین ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر غلبه بر استفاده مکرر محققین از روش های کیفی در پژوهش های مرتبط با سرمایه گذاری در یادگیری زبان است و در پی آن است که حرکتی به سمت کمی سازی داشته باشد به گونه ای که تصویری واضح و قابل لمس از این سازه بدست آید. بدین منظور محققین پژوهش حاضر سه مرحله اصلی را دنبال کردند. در ابتدا محققین با مرور پیشینه تحقیق و مشورت با متخصصین و مصاحبه با فراگیران زبان انگلیسی مدلی فرضی برای سرمایه گذاری در یادگیری زبان پیشنهاد دادند. این مدل دارای شش جزﺀ (فاکتور) بود و کاربرد آن در محیط ایران بود. در مرحله ی دوم پرسش نامه ا ی بر اساس مدل پیشنهادی طراحی شد و روایی آن مورد ارزیابی قرار گرفت تا نمایانگر اجزا مدل باشد. نهایتا نرم افزاز ایموس جهت ارزیابی میزان برازش داده های گرد آوری شده از پرسش نامه و مدل پیشنهادی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج اولیه بیانگر شاخص های ضعیفی بودند اما در مرحله بعد مدل فرضی پیشنهاد شده با حذف یک سوال از پرسش نامه اصلاح شد. شاخص های آماری نهایی نشانگر برازش مدل بودند.